Bezpieczny, komfortowy i przyjazny dla środowiska - taki jest nowo przebudowany 5-kilometrowy odcinek DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami.
Wartość kontraktu to ponad 80 milionów złotych, a wykonawcą przebudowy DK91 między Markowicami a Brudzowicami było konsorcjum firm NDI (lider), NDI SOPOT oraz SP Sine Midas Stroy (partnerzy). Pierwotny termin zakończenia inwestycji przypadał na lipiec 2023 r. - Z uwagi na wystąpienie nieprzewidzianych i dodatkowych robót, w tym m.in. rozbiórki starej nawierzchni klinkierowej, podbudowy betonowej i większego zakresu warstw nawierzchni, oraz niezinwentaryzowanego gazociągu - termin realizacji został wydłużony - wyjaśnia Marek Prusak z GDDKiA w Katowicach.
W ramach inwestycji zwiększona została nośność nawierzchni drogi, dostosowując jej konstrukcję do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś. We wszystkie warstwy jezdni wbudowano aż 65 tysięcy ton różnych mieszanek mineralno-asfaltowych. Na wzmocnienie korpusu drogi zużyto aż 200 tysięcy ton kruszywa. 7,5 tysiąca ton destruktu z rozbiórki starej nawierzchni wbudowano ponownie, umacniając pobocza. Skarpy wzmocniono płytami betonowymi o łącznej powierzchni 15 tysięcy m2.
Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie wykonanie oświetlenia drogowego i sygnalizacji świetlnych. Na tym odcinku zamontowaliśmy około 250 latarni, a drogowe sygnalizacje świetlne powstały na przebudowanych skrzyżowaniach z ul. Opolską w Winownie i ul. Śląską w Zabijaku. Piesi zyskali chodnik o długości prawie 1,3 km. Wzdłuż drogi zamontowaliśmy także 17 km drogowych barier ochronnych. Wybudowaliśmy trzy zatoki autobusowe oraz dwa bezpieczne miejsca do przeprowadzania kontroli pojazdów przez Policję i Inspekcję Transportu Drogowego - wylicza Prusak.
Celem inwestycji było także obniżenie hałasu z ruchu drogowego. Efekt ten uzyskano dzięki zastosowaniu cichej nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej SMA. Ochrona środowiska obejmowała także przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin. W ramach tych działań powstało 9,5 km różnej średnicy kanalizacji. Wzdłuż drogi zamontowano aż 3 km płotków naprowadzających dla płazów oraz wybudowano 15 urządzeń do podczyszczania wód opadowych i roztopowych.
Od listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z niemal 5-kilometrowego odcinka Nowa Wieś – Zawada. Teraz GDDKiA oddała kolejny 5-kilometrowy odcinek Markowice- Brudzowice, a na kolejnych trzech odcinkach, Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy, Zawada – Siedlec Duży, o łącznej długości blisko 15 km, prowadzone są prace.
- Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują zakończenie prac jeszcze w tym roku - informuje Prusak. - Jednakże wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów. Natomiast zakończenie prac dla odcinka Zawada – Siedlec Duży przypada w marcu 2026 r.
Pozostałe trzy odcinki o łącznej długości 16,4 km są w fazie przygotowania. Dla odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz – Podwarpie oraz Brudzowice – Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie. GDDKiA szacuje, że łączny koszt tych ośmiu odcinków (wraz z przygotowaniem do realizacji) wyniesie ponad 900 mln zł.
Źródło: GDDKiA
Zdjęcia: GDDKiA